Skip to content

MS Jøsenfjord ble bygget ved Christiansands Mekaniske Verksted som DS Lindesnæs i 1886. Frem til 1929 gikk den i kystfart mellom hjembyen og Farsund og skal være det skipet som har passert Lindesnes flest ganger. I 1930 ble den solgt til Jøsenfjord Rutelag og satt i fart på Ryfylkefjordene. Noen år senere ble dampmaskinen erstattet med en semidiesel fra M. Haldorsen & Søn Motorfabrik AS på Rubbestadneset – senere kjent som Wichmann Motor-fabrikk. Etter dette var Jøsenfjord den hurtigste fjordabåten i Ryfylke frem til Stavangerskes fjordbusser kom rett før krigen.

Etter krigen fortsatte Jøsenfjord i samme fart som tidligere og den ble forlenget og ombygget flere ganger. I 1962 fikk den ferjeport akter og noen år senere nytt styrehus som ble hentet fra MS Høle som skulle hugges. Det er slik den skal bevares – med skrog i sort og hvitt og med skansekledning og styrehus i teak. I 1975 ble alle rutelagets skip kjøpt av Stavangerske og fikk skorsteinsfargene til den hvite flåte – gult med tre røde striper. Men tre år senere var det slutt og Jøsenfjord ble solgt til Tyskland der den gikk på Rhinen noen år. Etter dette var den husbåt i Schagen i Nederland.

Vinteren 2010-11 ble det kjent at Jøsenfjord var til salgs og en gruppe interesserte drog til Schagen for å ta skipet i øyesyn. Det viste seg at motoren startet uten problemer og det ble organisert et eget andelslag for å få båten hjem. I løpet av kort tid ble det samlet inn mer enn 500.000 kroner og i påsken 2011 gikk Jøsenfjord hjem for egen maskin. Skipet er erklært verneverdig av Riksantikvaren som også har gitt betydelig økonomisk støtte til restaurering. For tiden er skipet ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter og kommer neppe hjem igjen før i 2021.

Byggeår og -sted: 1886, Christiansands Mekaniske Verksted
Dimensjoner: 54m x 10m x 4,3 m
Byggematerial: Stål
Hovedfremdrift: 4-cyl semidiesel fra Haldorsen & Søn Motorfabrikk 1934 – 390 HK
Eier: Jøsenfjord Rutelag AL, Hjelmeland
Hjemmeside www.josenfjord.no

Back To Top